رتینول چیست؟ انواع رتینول کدامند؟

رتینول چیست؟ انواع رتینول کدامند؟

رتینول چیست؟

رتینول شکلی از ویتامین A است  که با نام ویتامین A1 شناخته می شود. این ویتامین محلول در چربی در کرم ها، لوسیون ها و سرم های پوستی اضافه می شود. دارای اثرات ضد پیری است و می تواند به رفع آکنه کمک کند. محصولات حاوی رتینول به ‌طور گسترده بدون نسخه در دسترس هستند و غلظت‌های قوی‌تری از رتینوئیدها فقط با نسخه در دسترس هستند.

رتینول چیست ؟ رتینول یک درمان موضعی است به این معنی که آن را باید روی پوست خود بمالید. محصولات حاوی رتینول شکل های مختلفی دارد، از جمله:

  • کرم ها
  • ژل
  • لوسیون ها
  • پمادها.
  • سرم ها

همچنین گاهی اوقات به عنوان یک عنصر کمکی در سایر محصولات آرایشی استفاده می شود.

رتینول برای پوست شما چه می کند؟

رتینول چیست و چه کار می کند؟ رتینول با لایه برداری از پوست با عث افزایش تولید سلول های پوست (تکثیر) می شود. در نتیجه تولید کلاژن را افزایش می یابد. که می تواند ظاهر خطوط ریز و چین و چروک را کاهش دهد و ظاهری شاداب تر و چاق تر به پوست شما بدهد.

همچنین این اثر لایه برداری باعث باز شدن منافذ پوستی و تنفس بهتر پوست و همچنین تخلیه راحت تر غدد چربی می شود این امر خطر بوجود امادن کومدون ها و جوش های چرکی را کاهش می دهد. اثر دیگر رتینول کاهش تولید چربی در پوست می باشد که خود یکی از مهمترن اثرات درمانی این ماده می باشد.

انواع رتینول ها

انواع رتینولی که روی پوست خود می‌گذارید، «موضعی» نامیده می‌شوند. بسیاری از محصولات رتینوئید موضعی موجود هستند، از جمله:

    • آداپالن Differin®، Epiduo®
    • آلیترتینوئین Panretin®
    • بکساروتن Targretin®
    • تازاروتن Tazorac®، Avage®
    • ترتینوئین Atralin®، Avita®، Refissa®، Renova®، Retin-A®، Tretin-X®

رتینول چیست و چه مدت طول می کشد تا رتینول اثر کند؟

رتینول فوراً در سلول‌های شما شروع به کار می‌کند، اما چند هفته طول می‌کشد تا شما شاهد بهبود ظاهر و احساس پوست خود باشید. در واقع، با رژیم جدید ممکن است در ابتدا وضعیت پوست شما بدتر به نظر برسد اما با گذشت بهبود کیفیت پوست نمایان می شود.

رتینول چیست - انواع رتینول

موارد استفاده از انواع رتینول ها

 مطالعات نشان داده است که رتینوئیدهای موضعی می توانند به درمان آکنه، اسکارهای آکنه کمک کنند. رتینول همچنین دارای اثرات ضد پیری است و در رفع چین و چروک های کم عمق پوست موثر است. در ادامه به اثرات درمانی رتینول در شرایط مختلفی اشاره می شود:

رتینول برای آکنه

آکنه یک بیماری شایع پوستی است. هنگامی که منافذ پوست با سلول‌های مرده و/یا روغن مسدود می‌شوند، می‌توانید جوش‌های سرسیاه، سرسفید یا دیگر انواع جوش‌ها را ایجاد کنید. رتینول با جلوگیری از مسدود شدن منافذ برای آکنه عمل می کند. ممکن است در چند ماه اول درمان، همچنان جوش داشته باشید.

رتینول برای اسکار آکنه

اسکار آکنه در نتیجه آسیب و التهاب ایجاد می شود. لکه‌های صورتی، قرمز یا تیره رنگی روی پوست با بهبود آکنه ظاهر می شوند و ممکن است چند هفته یا چند ماه باقی بماند. علاوه بر این، برداشتن یا کندن جوش‌ها باعث آسیب بیشتر به پوست می‌شود و ممکن است جای زخم‌ها به طور دائمی باقی بماند. 

رتینول چیست؟ درمان اسکار اکنه

استفاده موضعی از رتینول می تواند به کاهش تورم و التهاب ناشی از جوش ها کمک کند و از جوش های بیشتر جلوگیری کند. به یاد داشته باشید که استفاده موضعی از رتینول روی اسکارهای شدید آکنه که فرورفته یا برجسته شده اند به تنهایی اثر گذار نیست و لازم است اقدامات دیگری برای این کار انجام شود. برای اطلاعات بیشتر صفحه اسکار آکنه مطالعه شود.

رتینول برای لکه های تیره

لکه های تیره یا هیپرپیگمانتاسیون در نتیجه آسیب آفتاب به پوست شما ایجاد می شوند. اکثر این لکه های قهوه ای روشن تا تیره است و روی پوست صورت، دست ها، گردن یا بازوها بوجود می آیند. آنچه می بینید  به دلیل تجمع ملانین (رنگدانه) است که به پوست شما رنگ می دهد. 

این لکه‌ها که لکه‌های خورشیدی، پیری یا کبدی  نامیده می شوند بدون درد هستند، اما اگر ظاهر آن‌ها را دوست ندارید، استفاده از رتینول موضعی می تواند یکی از راه های کمتر تهاجمی در درمان این لک ها باشد. که در بلند مدت می تواند به کمرنگ شدن و حذف این لکه ها کمک کند.

رتینول برای منافذ باز

منافذ پوستی در سطح پوست ما وجود دارد راه هایی هستند که غدد چربی و عرق ترشحات خود را به سطح پوست می رسانند هنگامی که این منافذ با سلول های مرده یا چربی پوست مسدود می شوند، منافذ شما بزرگتر و قابل توجه تر می شوند. رتینول موضعی منافذ بزرگ را با افزایش گردش سلولی پوست  درمان می‌کند و از ایجاد منافذ مسدود شده جلوگیری می‌کند.

رتینول چیست؟ منافذ باز پوست

رتینول برای ملاسما

ملاسما یکی دیگر از اختلالات پوستی شایع است که منجر به ایجاد لکه های تیره در مناطق در معرض آفتاب می شود. قرار گرفتن در معرض نور، گرما و برخی سطوح هورمونی، میزان ملانین (رنگدانه) تولیدی شما را افزایش می‌دهد، که باعث ایجاد لکه‌های مسطح یا کک‌ مک مانند می‌شود که قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای تیره یا خاکستری آبی هستند. ملاسما در دوران بارداری شایع تر است. 

اگر باردار هستید، باید قبل از استفاده از داروها یا مکمل های خوراکی یا موضعی با پزشک خود صحبت کنید. اگر باردار نیستید، یک رتینوئید موضعی (ترتینوئین) ممکن است به محو شدن لکه های ملاسما کمک کند.

رتینول برای پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری التهابی پوستی است که باعث رشد سریع سلول‌های جدید پوست می‌شود و ضایعات برجسته و بدشکلی ایجاد میکند. رتینول موضعی این رشد بیش از حد سلول های پوستی را کند می کند و می تواند باعث کاهش التهاب پوستی شود. از آنجایی که در برخی موارد رتینول می تواند پوست شما را بیشتر تحریک کند، معمولاً در ترکیب با استروئیدهای موضعی تجویز می شود.

رتینول چیست؟ درمان پسوریازیس

رتینول برای ترک های پوستی (استریا)

ترک های پوستی ضایعاتی هستند که در اثر بارداری، افزایش وزن، کاهش شدید وزن یا رشد سریع عضلانی به دلیل کشیدگی پوست ایجاد می شوند. این علائم در ابتدا صورتی، قرمز یا بنفش هستند و سپس به تدریج محو می شوند تا زمانی که نقره ای یا سفید به نظر می رسند. رتینول موضعی می تواند به کاهش علائم کشش کمک کند، اما قبل از استفاده از آنها در دوران بارداری یا در دوران شیردهی با پزشک خود صحبت کنید.

رتینول برای چین و چروک

با افزایش سن، سلول های پوست کندتر تقسیم می شوند. لایه میانی (درم) پوست شما شروع به نازک شدن می کند، حفظ رطوبت سخت تر می شود و پوست شما الاستین و کلاژن کمتری تولید میکند. ترتینوئین و تازاروتن موضعی می توانند ظاهر خطوط و چین و چروک ها را با کاهش سرعت تجزیه کلاژن و انعطاف پذیری بیشتر پوست بهبود بخشند.

برای دیدن نتایج معمولاً لازم است چند ماه مصرف موضعی رتینول طول می بکشد تا متوجه تفاوت در پوست خود شوید.

چگونه از انواع رتینول استفاده کنیم؟

رتینول چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟ قبل از اینکه برای اولین بار از محصول رتینول استفاده کنید، بهتر است مقدار کمی از آن را روی ناحیه کوچکی از پوست آرنج خود (پچ تست) امتحان کنید تا ببینید آیا دچار واکنش منفی می شوید یا خیر. اگر بعد از چند روز، لکه‌های پوستی شما خیلی قرمز یا خارش نداشت، می‌توانید رتینول را قبل از خواب به برنامه مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

رتینول چیست؟ انواع رتینول

برای استفاده از رتینول، بهتر است از دستورالعمل های روی بسته یا توصیه های مراقب سلامت خود را دنبال کنید. اما به طور کلی، در اینجا مراحلی که باید انجام دهید را توضیح می دهیم:

  • پوست خود را با یک پاک کننده ملایم تمیز کرده و آن را خشک کنید.هنگام استفاده از محصولات رتینول، پوست خود را اسکراب نکنید.
  • رتینول را به صورت یک لایه نازک به تمام صورت خود بمالید (مراقب باشید به دهان، بینی و چشم هایتان نرود).باید از مقداری به اندازه یک نخود استفاده کنید. برای چند هفته اول درمان، رتینول را فقط یک روز در میان بمالید.
  • از یک مرطوب کننده صورت سبک که منافذ پوستی شما را مسدود نمی کند (غیر کومدون زا) در پایان استفاده کنید.

چند وقت یکبار می توانید از رتینول استفاده کنید؟

رتینول چیست و چگونه میتوان از انواع رتینول استفاده کرد؟ از آنجایی که رتینول می تواند پوست شما را تحریک کند، بهتر است آهسته شروع کنید. پس از آزمایش مقداری از آن روی پوست خود، ممکن است هر چند روز یک بار از یک محصول استفاده کنید و سپس به تدریج تا یک یا دو بار در روز افزایش دهید. 

در ابتدا ممکن است قرمزی، خارش یا سوزش را تجربه کنید، اما با عادت کردن پوست به درمان، این علائم از بین می روند.