ضدآفتاب،مهم ترین محصول مراقبت از پوست!

ضدآفتاب،مهم ترین محصول مراقبت از پوست!

ضدآفتاب،مهم ترین محصول مراقبت از پوست!

بیشتر متخصصین بر این سر موضوع توافق دارند که کرم ضد آفتاب، مهم‌ترین محصول مراقبت از پوست است. ضد آفتاب به همانند بخشی از رژیم غذایی شما در طول سال از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده مداوم و روزانه از ضد آفتاب به جلوگیری از ایجاد خطوط و چین و چروک، عیوب بافتی و تغییر در ظاهر منافذ در طول زمان کمک می کند. مهم‌تر از آن، استفاده روزانه از کرم‌های ضد آفتاب می‌تواند به پیشگیری از تشکیل برخی سرطان‌های پوست کمک کند. برای سهولت در به خاطر سپردن، کارشناسان توصیه می کنند از مرطوب کننده های روزانه با SPF داخلی حداقل 30 استفاده کنید.

رمزگشایی فرمول های ضد آفتاب

بحث‌های زیادی در مورد اینکه کدام کرم‌های ضد آفتاب برای پوست شما بهترین و ایمن‌تر هستند وجود دارد. اکثر کرم های ضد آفتاب حاوی چندین ماده فعال برای محافظت در برابر هر دو نوع اشعه مضر ماوراء بنفش  UVA و UVB هستند.

این مواد به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • مسدود کننده های فیزیکی
  • جاذب های شیمیایی

مسدود کننده های فیزیکی رایج عبارتند از:

  • دی اکسید تیتانیوم
  • اکسید روی

که یک مانع فیزیکی بین پوست و اشعه UV ایجاد می کنند.

نمونه هایی از جاذب های شیمیایی عبارتند از:

  • اکسی بنزون
  • آووبنزون
  • هموسالات
  • اکتینوکسات

این جاذب ها اشعه ماوراء بنفش را جذب خود می کنند تا پوست ما آنها را جذب نکند و طی این فرآیند از بین می روند. بنابراین باید مجددا تکرار شوند.

به غیر از مواد فعال، ضد آفتاب ها حاوی بسیاری از مواد غیرفعال اضافی هستند. اینها ممکن است بر اساس مارک و نوع کرم ضد آفتاب متفاوت باشد و ممکن است شامل آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها مانند ویتامین E، مواد نگهدارنده، عطرها و نرم کننده ها باشد.

به عقیده بیشتر کارشناسان استفاده از کرم‌های ضد آفتاب حاوی ترکیبی از هر دو اجزای مسدودکننده فیزیکی و شیمیایی توصیه می شود "اینها از هر دو اشعه UVA و UVB محافظت می کنند و معمولاً هیچ گونه باقیمانده قابل مشاهده ایجاد نمی کنند."

تفاوت بین پرتوهای UVA و UVB چیست؟

پرتوهای UVA و UVB هر دو نوع پرتوهای فرابنفش خورشید هستند که به سطح زمین می رسند. در حالی که اشعه های UVB به عمق اشعه های UVA نفوذ نمی کنند، اما باعث آفتاب سوختگی می شوند و همچنین بیشترین نقش را در ایجاد سرطان پوست دارند. اشعه های UVA نیز در ایجاد سرطان پوست نقش دارند، اما نفوذ آنها به قسمت های عمیق تر پوست نیز منجر به پیری زودرس و چروک شدن پوست می شود. اشعه UVA  95درصد از اشعه ماوراء بنفش را تشکیل می دهد که به سطح زمین می رسد.

درجه بندی های مختلف SPF به چه معناست؟

SPF (فاکتور محافظت در برابر آفتاب) که برای یک کرم ضد آفتاب خاص ذکر شده است، میزان محافظت در برابر اشعه UVB را منعکس می کند. متخصصان پوست به طور کلی استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 را توصیه می کنند که با محافظت در برابر 97 درصد از اشعه UVB خورشید مرتبط است. درجه بندی  100 یا بیشتر از آن در واقع خیلی بیشتر از SPF 50 اثر نمی کند که 98 درصد از اشعه های UVB را مسدود می کند. برای اطمینان از محافظت کافی در برابر اشعه‌های UVB و UVA ، باید به دنبال عبارت «طیف وسیع» بر روی بسته بندی محصول باشید.

چگونه و چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده کنم؟

اولین استفاده از کرم ضد آفتاب باید حدود 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن انجام شود و همیشه باید روی پوست خشک استفاده شود. تمام قسمت‌هایی از پوست که با لباس پوشانده نشده‌اند باید ضد آفتاب داشته باشند. ضدآفتاب باید هر دو ساعت یکبار یا بیشتر در صورت شنا یا عرق کردن استفاده شود. برای به دست آوردن محافظت کامل از SPF ضد آفتاب خود، باید آن را سخاوتمندانه استفاده کنید. اکثر مردم تنها حدود 25 تا 50 درصد از مقدار توصیه شده ضد آفتاب را استفاده می کنند که با هر بار استفاده یک اونس (یا یک لیوان شات) ضد آفتاب است.

آیا باید به تاریخ انقضا توجه کنم؟

بسیاری از ضد آفتاب ها، اما نه همه، تاریخ انقضا دارند. سازمان FDA تمام شرکت ها را ملزم می کند که محصول آنها محافظت خود را حداقل برای سه سال حفظ کنند. اگر کرم ضد آفتاب شما تاریخ انقضای ذکر شده را به پایان رسانده یا بیش از سه سال از عمر آن گذشته است، نباید از آن استفاده کنید. همچنین در صورت تغییر رنگ یا قوام از کرم ضد آفتاب خود استفاده نکنید.

آیا مواد شیمیایی یا ترکیبات خاصی در کرم ضد آفتاب من وجود دارد که باید از آنها اجتناب کرد؟

توصیه می‌کنیم از کرم‌های ضدآفتابی که حاوی مواد دافع حشرات هستند خودداری کنید، کرم‌های ضد آفتاب باید بیشتر و سخاوتمندانه‌تر از دافع حشرات استفاده شوند.

آیا افرادی که رنگ پوست خاصی دارند باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

توصیه می شود که همه افراد بدون توجه به رنگ پوست از ضد آفتاب استفاده کنند. سرطان پوست حتی در افرادی که پوست تیره‌تری دارند نیز می‌تواند ایجاد شود. اگرچه برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد آفتاب سوختگی هستند، آسیب ناشی از آفتاب حتی در غیاب آفتاب سوختگی نیز رخ می دهد. این بدان معناست که حتی کسی که هرگز دچار آفتاب سوختگی نمی شود باید همچنان از کرم ضد آفتاب استفاده کند.

آیا کرم ضد آفتاب به تنهایی محافظت کافی در برابر نور خورشید دارد؟

خیر. حتی کرم های ضدآفتاب با SPF با بالاترین میزان محافظت در برابر 100 درصد از اشعه های مضر خورشید محافظت نمی کنند.  من علاوه بر ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه لبه پهن، لباس محافظ و در صورت امکان به دنبال سایه زدن را توصیه می کنم.  همچنین به خاطر داشته باشید که نشستن زیر سایبان محافظت کافی را ارائه نمی دهد زیرا اشعه های خورشید به راحتی از روی ماسه و آب منعکس می شوند.

آیا مواردی وجود دارد که من باید از ضد آفتاب متفاوت استفاده کنم؟

ممکن است ترجیح دهید از مرطوب‌کننده‌های حاوی SPF برای صورت استفاده کنید، اما مطمئن شوید که همان دستورالعمل‌هایی را که در مورد آن صحبت کردیم دنبال می‌کنید: SPF 30 یا بالاتر و هر دو ساعت یکبار آن را تجدید کنید. همچنین، بسیاری از مردم اغلب فراموش می کنند که از لب های خود محافظت کنند.  بالم لب حاوی SPF ایده خوبی است، زیرا سرطان پوست نیز می تواند روی لب ها ایجاد شود.  هرگز از ضد آفتاب های اسپری روی صورت استفاده نکنید، زیرا باید از استنشاق مواد شیمیایی خودداری کنید.

توجه داشته باشید تا 6 ماهگی از کرم ضد آفتاب روی پوست نوزاد خودداری کنید. اگر کودک شما کوچکتر از آن است و باید در معرض نور خورشید باشد، برای محافظت از او از لباس های محافظ و سایه بان استفاده کنید.