درمان تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس

تعریق بیش از حد

آیا درمان تعریق بیش از حد امکان پذیر می باشد؟ اما قبل از پاسخ به این سوال باید بدانیم که عرق کردن یکی از راه های بدن برای محافظت از گرمای بیش از حد است. میلیون ها غده کوچک عرق در سراسر پوست ما وجود دارد که این غدد عرق (مایعی بی بو و بی رنگ ) تولید می کنند.

زمانی که تعریق بیش از حد باشد یا از میزان طبیعی خود فراتر رود به آن هایپرهیدروزیس می گویند. فرم شایع این اختلال در ناحیه زیر بغل رخ می دهد. و بعد از ان به ترتیب در کف دست و کف پاها وجود دارد.

محل های دیگری که اختلال هایپرهیدروز ممکن است بوجود بیایید در پوست صورت و پوست کف سر، ناحیه کشاله ران، اطراف سینه ها، ناحیه ناحیه دنبالچه و باسن می باشد.

علت هایپرهیدروزیس چیست؟

واکنش بیش از حد غدد عرق به محرک ها مانند استرس عصبی، فعالیت فیزیکی و گرما باعث تولید بیش از حد عرق می شود. 

دو نوع شایع هایپر هیدروز وجود دارد

نوع اولیه:

بیشتر یک ناحیه خاص را درگیر می کند(کف دست ها و پاها، زیر بغل و غیره...)، معمولا شروع ناگهانی درکودکی و یا بزرگسالی دارد. به طور خاص علت این نوع شناخته شده نیست اما به باور پزشکان اعصاب محیطی آن ناحیه بیش از حد فعال می شوند و در نتیجه غدد عرق پیام های بیشتری برای تولید عرق دریافت میکنند.

نوع اولیه حداقل یک بار در هفته اپیزود فعال دارد و در هنگام بیداری اتفاق می افتد. معمولا هر دو طرف بدن درگیر می شوند.

تعریق بیش از حد معمولا ارثی است و سابقه خانوادگی از این اختلال وجود دارد. معمولا با استرس و گرما فعال می شود ولی میتواند بدون هیچ محرکی نیز اتفاق بیافتد.

خوش بختانه نوع اولیه خطرناک و یا کشنده نمی باشد. اما می تواند اعتماد به نفس و یا کیفیت زندگی فرد راتحت تاثیر قرار دهد.

نوع ثانویه :

این نوع در تمام بدن اتفاق می افتد و محدود به یک ناحیه نیست. شیوع کمتری دارد و معمولا در سنین بالاتر اتفاق می افتد و در بیشتر موارد از عارضه جانبی داروهاست.

حاملگی و گر گرفتگی های ناشی از یائسگی نیز می توانند این مشکل را بوجود بیاورند.

هایپرهیدروز ثانویه می تواند ناشی از بیماری های خطرناکی مانند لنفوم و یا سل باشد. بیاد داشته باشید این نوع از هاپیر هیدروز حتما نیاز یه مشاوره با پزشک دارد.

انواع درمان تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس

بوتاکس:

بوتاکس با مهار اعصابی که به غدد عرق دستور فعالیت می دهد می تواند باعث کاهش چشم گیر فعالیت این غدد شود. عمل بوتاکس موقتی بوده (معمولا 6 تا 8 ماه ) و توسط FDA برای استفاده در زیر بغل تایید شده است ، اگرچه بسیاری از پزشکان برای نواحی کف دست و پا و صورت نیز استفاده می کنند. برای مطالعه بیشتر به مقاله بوتاکس برای تعریق مراجعه کنید.

 

بوتاکس زیر بغل برای درمان تعریق بیش از حد

 

درمانهای دارویی:

برای درمان تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس، داروهایی با ترکیبات حاوی آلومینیم کلراید با غلظت های مختلفی توسط پزشک به شما توصیه می شود. این ترکیبات با بستن مجاری عرق اجازه تولید بیش از حد به آن نمی دهد. این ترکیبات برای موارد خفیف تا متوسط نوع اولیه مناسب است و باید در یک دوره درمان چند ماهه استفاده شود.

درمان تعریق بیش از حد با عمل جراحی:

در موارد بسیار شدیدی که سایر درمانها اثر گذاری مناسبی نداشته اند ممکن است پزشک شما از روش های جراحی برای رهای ای از این اختلال برای شما استفاده کند. این روش های شامل برداشتن غدد عرق بوسیله سوزاندن ویا حذف فیزیکی آنها در نواحی زیر بغل و یا بدن می باشد.

در مورد غدد عرق کف دست ها نیز پزشک ممکن است از عمل قطع اعصاب سمپاتیک برای شما استفاده کند. پزشکان در این عمل به عصب سمپاتیکی که به غدد عرق دست ها پیام می رساند در ناحیه زیر بغل آسیب می رسانند تا تولید عرق متوقف شود.