پاک کردن تاتو با لیزر (پاک کردن خالکوبی)

پاک کردن تاتو با لیزر و خالکوبی برای پاک کردن تاتو (خالکوبی) یا حداقل محو کردن آن استفاده می شود. روش‌های حذف خالکوبی زیادی وجود دارد، اما مطمئن ترین روش برای از بین بردن خالکوبی استفاده از لیزر می باشد.

لیزر رفع تاتو با فرستادن یک پالس انرژی قوی به داخل اپیدرمیس باعث در هم شکستن رنگدانه ها تتو می شود این رنگ دانه ها سپس توسط پدن متابولیزه ودفع می شود.

 

آیا می توانید تاتو را به طور کامل پاک کنید؟

اکثر خالکوبی ها را می توان در شش تا هشت جلسه به طور کامل پاک کرد. با این حال، حذف کامل برخی از خالکوبی‌ها، مانند آنهایی که جوهر بنفش دارند، تقریباً غیرممکن است و نیاز به جلسات بسیار بیشتری دارد.

در برخی مواقع اثرات خالکوبی قبلی همچنان باقی می ماند در این صورت نیاز به پاک کردن تاتو بوسیله تاتوی مجدد روی محل قبلی است. توصیه می شود که در رابطه با رفع تاتو با لیزر توقعات معقولی داشته باشید و صبور باشید.  اگر بازه زمانی غیرواقعی در نظر دارید، احتمالاً از این روند نسبتا طولانی درمان ناراضی خواهید بود.

عوامل موثر در پاک کردن تاتو با لیزر

  • خالکوبی های قدیمی راحت تر پاک می شوند زیرا معمولا به مرور زمان کمی محو شده اند. خالکوبی هایی که کمتر از یک سال از عمر آنها می گذرد، روند طولانی تری خواند داشت.
  • اندازه خالکوبی نیز به همان میزان در میزان سختی و تعداد جلسات موثر است. در خالکوبی های بزرگی که قسمت زیادی از پوست را پوشانده اند، نیاز است که تعداد جلسات بیشتر شود. تا آسیب پوستی کمتری به شما وارد شود.
  • رنگ تاتو نیز در این موضوع مورد اهمیت است. هیچ لیزری وجود ندارد که بتواند همه رنگهای مورد استفاده در خالکوبی را به یکباره پاک کند. رنگ های مختلف به طول موج های مختلف واکنش می دهند. رنگ سیاه ساده ترین رنگ و راست زیرا لیزر می تواند رنگدانه سیاه را راحت تر از سایه های قرمز یا آبی هدف قرار دهد.
  • محو شدن معمولا برای تاتو هایی که در پایین دست یا پا قرار دارند (جایی که جریان خون ضعیف تر است) کندتر است.
  • پاک کردن خالکوبی های آماتور می تواند بسیار دشوارتر از خالکوبی های حرفه ای باشد که توسط یک هنرمند با تجربه انجام می شود.
  • برای پاک کردن تاتو با لیزر رنگ پوست نیز عامل مهمی است. افرادی که پوست روشن و خالکوبی های تیره دارند نسبت به سایرین راحت تر از بین می روند، زیرا لیزر می تواند رنگدانه خالکوبی را راحت تر مورد هدف قرار دهد.
  • پاک کردن خالکوبی‌های لایه‌ای (از جمله پوشش‌هایی که روی یک خالکوبی اصلی و ناخواسته قرار می‌گیرند) و خالکوبی‌های با جزئیات بسیار دشوارتر از خالکوبی‌هایی با طراحی ساده هستند. این به این دلیل است که حجم جوهر در پوست بسیار بیشتر است.
  • مطالعات نشان می دهد که سیگار کشیدن باعث می شود پاک کردن تاتو با لیزر تقریباً 70 درصد موفقیت آمیز نباشد، بنابراین اگر می خواهید تاتو با لیزر را با موفقیت پاک کنید سیگار را کنار بگذارید.
  • سیستم ایمنی بدن خود را سالم نگه دارید. یک سیستم ایمنی سالم که در اوج خود کار می کند، روند پاک کردن خالکوبی را سرعت می بخشد، زیرا آنها رنگدانه های جوهر را راحت تر از یک سیستم ایمنی ضعیف تجزیه می کنند.

پاک کردن تاتو با لیزر (پاک کردن خالکوبی)

نحوه پاک کردن تاتو با لیزر چگونه است؟

  • ابتدا محل مورد نظر پاک می شود و سپس از محل خالکوبی عکس برداری انجام می شود تا مراحل پیشرفت کار ثبت شود.
  • 30 تا 40 دقیقه قبل از شروع کار از کرم بی حسی موضعی یا اسپری لیدوکایین استفاده می شود. در مواردی ممکن است درمانگر شما از تزریق لیدوکایین موضعی استفاده کند. همچنین در حین انجام کار از کمپرس سرد استفاده می شود.
  • در حین استفاده از لیزر بهتر است از عینک محافظ استفاه شود تا چشم های شما آسیب نبیند.
  • پزشک شما گاهی اوقات از بیش از یک لیزر استفاده می کنند، زیرا لیزرهای مختلف مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند (مانند حذف رنگ های خاص جوهر) به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در مجله جراحی پوستی و زیبایی نشان می دهد که جفت کردن لیزر کیو سوئیچ با لیزر فرکشنال ممکن است خالکوبی را سریعتر، در جلسات کمتر و با کاهش عوارض جانبی از بین ببرد.
  • یک جلسه پاک کردن تاتو با لیزر می تواند از چند دقیقه برای خالکوبی های کوچک تا بیش از یک ساعت برای خالکوبی های بزرگتر و با رنگ های روشن طول بکشد.

پاک کردن تاتو با لیزر به چند جلسه زمان نیاز دارد؟

اکثر متخصصان پوست می گویند که دوره معمول درمان برای 4 تا 6 جلسه است، اما تعداد جلساتی تا حد زیادی به عمق خالکوبی، رنگ جوهر استفاده شده و رنگ پوست بستگی دارد.

جلسات حذف معمولا پشت سر هم انجام نمی شود. شما باید هشت هفته بین جلسات صبر کنید تا پوست شما ترمیم شود.

اقدامات لازم بعد از لیزر پاک کردن خالکوبی یا تاتو

پس از اولین جلسه پاک کردن تاتو با لیزر ، رنگ تاتو کمی محو به نظر می آید و معمولا پس از چند دقیقه تا چند ساعت شروع به قرمزی، تورم و خارش و گاه همراه با تاول های کوچکی می باشد.
ممکن است نقاط خونریزی کوچک به همراه این تاول ها بوجود بیاید این مساله به دلیل واکنش پوستی به فرایند لیزر است و جای نگرانی ندارد.

پاک کردن تاتو با لیزر (پاک کردن خالکوبی)

بهتر است از پماد های پوشاننده و مرطوب کننده برای جلوگیری از هدر رفتن رطوبت پوست و ایجاد خشکی و حساسیت استفاده کنید. محافظت از آفتاب (برای جلوگیری از هایپرپیگمانتاسیون) یکی از مهمترین اقدامات بعد از عمل می باشد.

 

عوارض پاک کردن خالکوبی با لیزر

شایعترین عوارض ممکن در عمل پاک کردن تاتو با لیزر ایجاد اسکار ناشی از زخم و تغییر رنگ اولیه تتو می باشد. یکی دیگر از عوارض جدی ولی نادر آن عفونت های پوستی می باشد، در صورتی که مرکز لیزری که به آن مراجعه می کنید نکات بهداشتی را رعایت کنن احتمال آن کم است.

پرتو های لیزر توسط رنگدانه های تیره در جوهر خالکوبی جذب می شوند. همین پرتوها بر روی رنگدانه های ملانین پوست نیز موثر است. این موضوع می تواند موجب عوارضی چون سوختگی پوست، هیپرپیگمانتاسیون (فراوانی رنگدانه) یا هیپوپیگمانتاسیون (کمبود رنگدانه) شود.

اگر در حین انجام تاتو ودچار واکنش های آلرژیک شده اید، ممکن است در مرحله حذف آن نیز دچار واکنش آلرژیک شوید. این امر گاه در موارد نادر بدون واکنش اولیه به خود تتو دیده شده است و ممکن است به دلیل احتمال شوک آنافیلاکسی خطرات جانی داشته باشد.

روش های جایگزین پاک کردن تاتو با لیزر

میکرودرم ابریژن: لایه برداری به جهت تحریک گردش سلولی برای بالا آوردن رنگدانه ها و محو کردن آنها.

پاک کردن تاتو با لیزر (پاک کردن خالکوبی)-میکرودرم

برداشتن به وسیله جراحی: در مواردی که نمی تواند از روش های دیگر استفاده کرد می توان پوست را در محلی که تاتو دارد توسط برش جراحی و انجام بخیه حذف کرد.

کرایو سرجری: در این روش از نیتروژن مایع برای ایجاد انجماد سریع در بافت های ناخواسته استفاده می شود. می توان به کمک این روش محل تاتو را دچار انجماد کرد تا با تولید بافت سلولی جدید رنگدانه های تتو حذف شوند.

پاک کردن تاتو با لیزر (پاک کردن خالکوبی)-کرایو سرجری

لایه برداری شیمیایی: این روش با استفاده از اسید های ضعیفی قسمتی از لایه های بالایی پوست را لایه برداری می کند، تولید سلول های جدید موجب حذف رنگدانه های تاتو از داخل پوست می شود.

پاک کردن تاتو با لیزر (پاک کردن خالکوبی)- لایه برداری tca

روش‌های غیرتهاجمی پاک کردن خالکوبی می تواند شامل پوشاندن یک خالکوبی قدیمی با یک خالکوبی جدید باشد. می توان از ترکیبات کانسیلر که به رنگ پوست طبیعی ساخته شده است نیز استفاده کرد.

 

مقالات مرتبط

منافذ باز پوست و درمان آن